Elektronická evidence je online kontrolou hotovostních tržeb inkasovaných podnikateli a živnostníky v hotovosti v rámci jejich samostatné výdělečné činnosti. Všechny platby se evidují do centrálního úložiště finanční správy.
Dosud platí režim EET pro provozovatele stravovacích a ubytovacích zařízení, podnikatele v maloobchodě a velkoobchodě. Po vstupu v platnost a účinnost letošní novely zákona o EET (pravděpodobně na začátku příštího roku) bude režim EET povinný prakticky pro všechny podnikatele, kteří přijímají hotovost (např. stánkový obchod) a řemeslníky. Půjde o provozovatele individuálních řemesel, různé opraváře a servisy, svobodná povolání (lékaře, právníky, účetní, veterináře a další), taxikáře, ostatní provozovatele služeb (kadeřnictví, kosmetika) a zbývající prodejce občerstvení.
Režimu EET podléhají podnikatelé bez ohledu na to, jak zpracovávají své daňové přiznání – ať uplatněním výdajů podle skutečnosti nebo procentem z příjmů. K EET se podnikatel musí přihlásit předtím, než přijme svoji první platbu a prvním krokem je, že požádá finanční správu o autentizační údaje; s jejich pomocí se přihlásí do systému správy údajů evidence tržeb a vygeneruje certifikáty pro komunikaci s finanční správou.
Podnikatel musí vždy vystavit zákazníkovi účtenku s uvedením řady povinných údajů (zákazník však není povinen ji převzít) a to i při výpadku internetu nebo poruše pokladního zařízení; k tomu účelu je nutno využít standardní papírové paragony.
Jednou z povinností je nutnost v provozovně, nebo na internetových stránkách v případě e-shopu, umístit dostatečně viditelné a čitelné oznámení o tom, že podnikatel své hotovostní tržby elektronicky eviduje.
Podle letošní novely budou podnikatelé moci využít rovněž zjednodušený režim EET, tzv. offline režim (papírové účtenky) – všichni, kdo nejsou plátci DPH, mají maximálně dva zaměstnance a jejich tržby podléhající evidenci (příjmy v hotovosti) nepřesahují 600 tisíc korun za posledních dvanáct měsíců.
Režimu EET nepodléhají internetové obchody, které nemají ani „kamennou prodejnu“ ani prodejní sklad a neberou platby v hotovosti; tržby za zboží mají pouze přes dobírku. Inkaso od přepravní společnosti musí být v takovém případě zasíláno na bankovní účet, provedeno kartou, bankovním převodem nebo online platbou.